Vestnesavisa
3 minutter lesetid

Klimaregningen til deg og din bil, hilsen EU, Ap og Høyre

Det snakkes mye om klimamål og grønne tiltak, men langt mindre om hva det faktisk betyr for deg og din hverdag. Nå har vi et tydelig eksempel: Neste uke skal Stortinget stemme over endringer i klimakvoteloven, der flertallet ønsker å innføre EUs nye kvotesystem på blant annet bensin og diesel. Igjen står Høyre og Arbeiderpartiet sammen om et tiltak dyrt for vanlige folk, og det bør bekymre oss alle.

Saka held fram etter annonsen

For forslaget kan få dramatiske konsekvenser for vanlige folks økonomi. Ifølge regjeringens egne beregninger kan bensinprisen øke med opptil 6,50 kroner og diesel med 7,50 kroner per liter innen 2030. Dette er ikke bare tall på et papir, det er usosial politikk som rammer hardt dem som bruker bilen.

Mer spesifikt er det EUs nye klimakvotesystem (ETS2) for klimagassutslipp fra forbrenning av brensel iblant annet veitransport som skal innføres. Nå er det de som selger drivstoff som må betale, en kostnad som selvsagt raskt legges på oss som fyller drivstoff. Dette er ikke tilpasset et langstraktland som Norge med fjell og daler, der det mange steder er få alternativer til bilen.

I motsetning til Oslo, der over halvparten av alle biler er elektriske, har vi i Møre og Romsdal kun 24 % elektriske biler. Det er det mange gode grunner til. Som politikere må vi huske at mange i Norge er helt avhengige av bilen. I distriktene er rekkevidde avgjørende, og man kan heller ikke anta at alle har råd til å kjøpe seg ny elbil. Bilen er ofte en nødvendighet, og en kraftig økning i drivstoffprisene i klimaets navn vil ramme hardt og urettferdig.

Regjeringen hevder at dette er et «verstefallsscenario» og at de vil innføre tiltak om prisene blir så høye. Men når slike tall presenteres i lovforslaget, må vi ta dem på alvor. Det er uansvarlig å vedta lover basert på håp om at de verste konsekvensene ikke vil inntreffe. Norge har mulighet til å få unntak fra bestemmelsen fra 2027 til 2030, men dette har regjeringen foreløpig ikke bestemt seg om de ønsker det. Senterpartiet mener som minimum at

Saka held fram etter annonsen

Ap og Høyre går inn i folks lommebok når de vil øke avgiftene for å nå klimamålene sine. Senterpartiet mener klimapolitikken må være realistisk og rettferdig, og føres på en måte som gir troverdighet. Vi kan ikke akseptere tiltak som skyver byrden over på folk på en usosial eller sentraliserende måte. Vi i Senterpartiet skal hvert fall fortsette å kjempe for en klimapolitikk som tar hensyn til miljøet, men også hele Norge, og alle som trenger bilen sin.

Geir Inge Lien
Stortingsrepresentant SP